אחד מהגורמים העיקרים לאיבוד תפקוד בעולם הוא תהליך אוסטוארטיטיס- שחיקה של המפרק. אחד מהתופעות הנלוות לתהליך זה כאב שמשפיע על התפקוד היומי ועל איכות החיים של האדם.

אחד המיתוסים הגדולים ביותר בתחום הוא שפעילות גופנית יכולה להזיק למפרקים ולהחמיר את המצב בעוד שההפך הוא הנכון- פעילות גופנית היא אחת מהתרופות הטבעיות לשיפור המצב.

המחלה עצמה יכולה לפגוע במפרק, בעצמות, ברקמות מסביב וברצועות ולגרום לכאב רב, ירידה בתפקוד, נוקשות, דלקתיות וירידה ביכולת התנועה- כל אלו הם דברים שיכולים להיפתר על ידי ביצוע פעילות גופנית באופן תדיר.

זה לא סוד שמלבד פעילות גופנית גם שינוי באורח החיים הכללי יכול לסייע לשפר את המצב למשל: ירידה במשקל, פחות אורך חיים יושבני והימנעות מעישון.

הסוד הוא לא בהימנעות מפעילות גופנית אלא בבחירת הפעילות המתאימה, בעצימות המתאימה ובתדירות המתאימה. לדוגמא פעילות שכוללת זעזוע רב לשלד למשל ריצה נחשבת פחות מתאימה למפרקים ולסובלים משחיקת מפרקים ותהליכי ניוון במפרק (מלבד אנשים שכבר בכושר והשלד שלהם מתאים ומורגל לריצה). פעילות מתונה יותר כגון שחיה או הליכה יכולה להיות אלטרנטיבה לריצה.

אז הדגשים לאימון מותאם לאנשים עם בעיות מפרקים הוא:

-חימום מפרקים ושרירים קפדני על מנת למנוע סטרס רב מידי על השלד מיד בתחילת האימון.

-לבוש חם בחורף אותו יש להוריד לאחר שמתחממים ומרגישים בשלים יותר לעצימות אימון גבוהה יותר.

-התעמלות מים ושחיה במים יכולים להיות פתרון נהדר לפעילות אירובית, כוח והגדלת טווחי תנועה ללא עומס על השלד- מומלץ טמפרטורה של בריכה של קרירה מידי

-הליכה היא אחת מהפעילות הטובות ביותר והמתאימות ביותר כמעט לכל סוג של בעיה רפואית. הבונוס היא מסייעת להפגת הכאב, שיפור יכולות מנטאליות ושיפור בתפקוד הלב. חשוב פשוט לבנות סרגל מאמצים אישי ולהתקדם על פי יכולת ותחושה

–  תרגילי גמישות ושיפור טווחי תנועה- אלו תרגילים שיכולים להיעשות פאסיבית כאשר פיזיותרפיסט/פיזיולוג/מעסה מבצעים את הנעת המפרק בשבילך ובשלבים מתקדמים בצורה אקטיבית על ידך כאשר את ההנחיה לתרגול מקבלים מאיש מקצוע.

– אימון כוח- אימון משקולות ומכשור כוח לא רק שלא מזיק למפרקים שלך אלא שהוא גם משפר את השרירים מסביב ומונע דעיכה בתפקוד המפרקים. כדאי להתחיל עם משקלים ועומסים שמתאימים לך באופן אישי ובחירת תרגילים שמותאמת באופן אישי לך ולהתקדם בהנחית איש מקצוע. להתחלה אפשר להתחיל עם תרגילים קלים עם גומיות ומשקל גוף בהמשך להתקדם לעבודה עם משקולות.

לסיכום  אימון מתון עד עצימות בינונית יכול לסייע לך לשפר את מצבך אבל יש לזכור שכל מקרה לגופו והחוכמה היא לבצע אימון ומערך אימונים מותאם אישית לרקע הרפואי שלך, העדפות שלך, מצב השרירים והמפרקים שלך והמגבלות התנועתיות שלך. יש לקחת בחשבון גורמים שונים שיכולים להשפיע עד כמה תוכנית האימון תהיה יעילה או לא יעילה או מעמיסה מעבר ליכולתך. גורמים כגון העדפות אישיות, סוג הפעילות, תדירות ועצימות הן הגורמים החשובים בעת בנית תוכנית אימון לבעיה רפואית זו. רוצה לאומר ריצה לא תתאים לאחד ולאחר תתאים, הליכה תתאים לכולם אבל התדירות וקצב ההליכה צריכים להיקבע באופן אישי כי מה שטוב לאחר יכול להיות לא יעיל או במקרה הגרוע מזיק לאחר. מכאן העצה הטובה ביותר היא להתייעץ בבניית תוכנית שיקום למפרקים עם איש מקצוע אקדמאי ובעל ניסיון קליני למשל פיזיולוג מאמץ

כמו בשירות הייעוץ כאן<<

או הדרכות אונליין שייסיעו לך נגד הכאב כמו כאן